مراسم بزرگداشت پرفسور جواد هیئت در تهران برگزار شد

جمعه 30 مرداد 1394

دورنانیوز- سرویس تاریخی و فرهنگی: روزپنج شنبه مورخه ١٣٩٤/٥/٢٢ مراسم بزرگداشت پرفسور دکتر جواد هیئت جراح، تورکولوق، مورخ و مدیر مسئول نشریه وارلیق در سالن همایش بیمارستان قلب تهران برگزار شد.

به گزارش دورنانیوز، این برنامه که به همت انجمن جراحان قلب ایران و هیئت تحریریه مجله وارلیق تشکیل شده بود با تلاوت کلام الله مجید و شعری در وصف فراق و هجران آغار شد.

در آغار برنامه پیام دکتر یوسف نیا رئیس انجمن جراحان قلب ایران، توسط یکی از اعضای این انجمن، دکتر شیرزاد، قرائت گردید. در قسمتی از این پیام آمده بود: چه خوب است که هرجامعه‌ای ارزش آفرینان خود را یادکند.
مهندس علیرضا صرافی به عنوان مجری این مراسم به نوشته‌ای از پرفسور بارنارد اشاره کرد که ایشان گفته بود: ایران می تواند افتخار کند که یک پزشک پرافتخار در سطح جهانی بنام دکتر هیئت دارد.
در این قسمت از برنامه دکتر شکیبا با ذکر خاطراتی از دکتر هیئت به نقش وی در ساخت و راه اندازی درمانگاه خصوصی در تهران اشاره کردند.
در ادامه این برنامه یادبود، کریم مشروطه چی از اعضای هیئت تحریریه مجله وارلیق پشت تریبون قرار گرفتند.
ایشان در توصیف علل گرایش دکتر هیئت از دنیای طبابت به عرصه فرهنگ و ادبیات بیان داشتند: به اعتقاد دکتر هیئت اگر در کار پزشکی می توان هزاران نفر را از مرگ نجات داد ولی در عرصه ادبیات و فرهنگی می توان یک ملت را نجات داد.
در این قسمت از برنامه آقا بیگ آذربایجانی خواهرزاده دکتر هیئت به بیان نظرات خویش در مورد خصایل فکری و اخلاقی وی پرداختند. ایشان با اعلام اینکه باید عذرخواهی همسر دکتر هیئت را که به خاطر شرکت در مراسم رونمایی از مجسمه دکتر در باکو نتوانست در این مراسم شرکت کنند را به جمع حضار برسانم و سپس از عدم دفن پرفسور هیئت در موطن خویش به شدت انتقاد کردند.
در ادامه مهندس صرافی با معرفی آقای اصغر فردی به عنوان کسی که وصیت نامه دکتر هیئت خطاب به وی نوشته شده است را جهت سخنرانی دعوت کردند.
آقای فردی با بیان اینکه بنده شاگردی دو طبیب برجسته آذربایجان استاد شهریار و دکتر هیئت را تجربه کرده ام و وصیت نامه دکتر هیئت هم خطاب به بنده نوشته شده بود و در آن آمده بود تا در موطن خویش تبریز دفن گردد ولی متاسفانه تنگ نظران اجازه این کار را ندادند.
ایشان با مصادره دکتر هیئت به نفع جریان خاصی گفتند: دکتر هیئت که اینهمه در راستای اهداف شما جانفشانی کرده بود چرا در میان چهره‌های ماندگار نامی از ایشان نیست و چرا اجازه دفن ایشان را در موطن خود ندادید؟!
در ادامه این مراسم گرامیداشت، کاپیتان شهبازی پشت تریبون قرارگرفتند، کاپیتان شهبازی گفتند همیشه از تبریز به عنوان شهر اولین‌ها یاد می شود و دکتر هیئت هم چهار عنوان به اولین‌های تبریز اضافه کرد. «اولین پیوند کلیه» – «اولین پیوند قلب حیوانات» – «اولین پیوند عمل قلب باز»- «انتشار مجله وزین وارلیق» را چهار عنوان اولینی می باشند که توسط فرزند تبریزی به افتخارات شهر اولین‌ها اضافه شد.
کاپیتان شهبازی خواستار نصب تندیس دکتر هیئت در میادین شهر شدند.
در لحضات پایانی برنامه، مهندس صرافی با خطاب قراردادن نماینده نسل سوم آذربایجان، آقای اصغر زارع کهنمویی را جهت قرائت مقاله خود دعوت کردند
آقای زارع از زندگی تراژدی گونه دکتر هیئت صحبت کرد. ایشان با بیان اینکه «هیئت تنهایی یک هیئت بود» ادامه دادند که تراژدی زمانی آغاز شد که دیگر به طبابت بسنده نکرد و به جای اینکه راه عافیت برگزیند و بی درد و دردسر زندگی کند و یا در عرصه‌های سیاسی یارکشی کند ولی چنین نکرد و در اوج فرماندهی سربازی شد برای فرهنگش و زبانش فداکاری کرد.
ایشان به پرسش این سوال که براستی دکتر هیئت چه کرد و در جواب این سوال گفتند: «جهت جواب به این سوال باید همه تاریخ آذربایجان را دوباره بخوانیم و بنویسیم»
ایشان هم همانند سخنرانان قبلی از عدم دفن دکتر هیئت در موطن خویش انتقاد کردند
سخنرانی خانم منیژه هیئت، دختر پرفسور هیئت پایان بخش این مراسم بود

حواشی:

١- برگزاری مراسم به زبان فارسی و عدم توجه به موسیقی آذربایجانی و زبان ترکی آذربایجانی به عنوان دغدغه‌های اصلی پرفسور هیئت مورد اعتراض اکثر شرکت کنندگان بود که در بیرون سالن برگزاری، مباحثه در این خصوص ادامه داشت.
٢- اکثر فعالین فرهنگی آذربایجان مقیم تهران از حاضرین در این مراسم بودند.
٣- دکتر احمد حکیمی پور عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران از حاضرین در این برنامه بود.
۴- از خانواده دکتر هیئت، برادر وی و دخترش تنها شرکت کنندگان در این مراسم بودند
۵- آقای فردی شاگرد استاد شهریار با رد ادعای ترک تحصیل استاد شهریارگفتند ایشان درس پزشکی خود را تکمیل کردند و مدرک پزشکی وی هم موجود است و حتی تو تهران مطب هم داشتند.



بؤلوم : زندگی نامه دكتر "جواد هیات" یازار : VARLIQ 1 باخیش


 

بلاگا گؤره

    بؤیوك اینسانلاردان دانیشماق چتیندیر . اونلارین حیاتلاری، چالیشمالاری و اؤزللیكله ده اوركلری او قدر بؤیوكدور كی، بیر یازییا سیغیشماز.
    دوكتور جواد هیئت بو اینسانلاردان بیری‌دیر!


سایغاج